Bohr gebruikt Roona Koeriers want: ‘Elk uur stilstand op een boortoren kost een vermogen!’

Aan het woord is Fred Stokroos, samen met Erik Dekker directeur-aandeelhouder van Bohr Instrument Services BV uit het Drentse Veenoord. ‘Met ons team van 14 medewerkers, voornamelijk software- en maintenance engineers, helpen wij onze klanten sinds 1985 bij het boren naar olie- en gasvoorraden. Onze specialisme is het realtime registreren van het boorproces: zoals drukken, volumes, diepte, boorsnelheden, boorkop toerental, en gas, dat is van enorm belang voor de boormaatschappij. Om de registratie van het proces ongestoord te laten verlopen houden we voorraden aan van noodzakelijke onderdelen, geven we advies over meetwerkzaamheden en voeren we onderhoud uit aan meetapparatuur.’

analyse instrumenten voor olieboortorensHet bedrijf is gevestigd op het platteland van Drenthe maar is actief over de hele wereld. ‘Alleen al dit jaar hebben we projecten uitgevoerd in Singapore, Zuid-Afrika en Brazilië, daar zijn we best een beetje trots op en alleen in Australië hebben we nog geen klanten zitten.’ Aldus de 42-jarige Stokroos. Dat dat niet lang meer zal duren lijkt zeker. Energieproductie is sinds de komst van schalie-gas nog dynamischer geworden dan het al was. In Amerika leidt de winning van schaliegas tot een energie-revolutie die energie zo goedkoop maakt dat dit gevolgen heeft voor iedereen. Fabrieken die eerst vertrokken wegens de hoge lonen komen nu terug om te profiteren van de lage energiekosten. ‘Oliemaatschappijen en de drilling companies hebben onze services steeds harder nodig want de concurrentie is enorm. Maar de eisen worden er niet minder om. Er moet veilig, efficiënt en milieuvriendelijk worden geproduceerd, en dat is geheel terecht.’

Sinds 2008 gebruikt Bohr voor haar spoedzendingen Roona Expeditiebedrijf uit Emmen. ‘Meestal weten we door goede onderhoudsplanning van te voren welke onderdelen op welk moment vervangen moeten worden, en van proces-kritische spareparts ligt er gewoon 1 op voorraad op het boorplatform. Maar soms ontstaat er een nijpende situatie als de klant zijn voorraad laag houd om kosten te besparen, of als door verkeerd gebruik een onderdeel vroegtijdig sneuvelt. Dan komen we direct in actie, al is het midden in de nacht en moet het onderdeel naar de Golf van Mexico.’

Stokroos vervolgt; ‘Bij Roona nemen ze dan gewoon de telefoon op en regelen ze het transport. Een sensor voor een toren in de Noordzee die voor de shift-wissel in de ochtend binnen moet zijn wordt ‘s-nachts door de koerier van Roona naar Den Helder vervoerd waarna het met de heli naar het platform gaat.’ Maar goed, zo zijn er wel meer koeriersbedrijven. Gevraagd naar de reden om uiteindelijk toch voor Roona te kiezen antwoord Stokroos: ‘Ze snappen ons, ze hebben dezelfde je- en jij-cultuur, wij kunnen altijd op ze rekenen en niets is ze te veel!’

Wij werken ondermeer voor: